45 studerende fra 12 forskellige videregående uddannelser på Erhvervsakademi Aarhus har taget den kreative kasket på og hjulpet Møllerup Gods på Mols med et nyt fødevare – og oplevelseskoncept. Foto Maria Evald

Møllerup Gods henter hjælp fra 45 studerende

Studerende fra 12 forskellige uddannelser på Erhvervsakademi Aarhus udtænker computerspil, der skal øge omsætningen på Møllerup Gods på Mols.

En gruppe studerende fra Erhvervsakademi Aarhus har udtænkt et digitalt oplevelses- og fødevarekoncept til Møllerup Gods under et stort innovationsforløb den 4.-6. november, hvor 12 virksomheder, deriblandt godset, medvirkede med hver deres case.

Køb en pølse og få ny ridderrustning

En af de ideer, som blev udviklet, er konceptet til et computerspil, Marsk Stig-spillet, der foregår i autentiske rammer i et middelalderunivers på godset.

”For at sikre fremtiden for godset er det nødvendigt, at vi gen- eller nytænkter forretningen. Ved at koble serviceydelser eller oplevelser til, kan det skabe nye indtjeningsmuligheder. Computerspillet er en relativ nem og realiserbar idé, som kommer rundt om hele Møllerup Gods og vores DNA samtidig med, at det inddrager alle vores bedrifter, fysiske rammer og produkter,” siger godsejerfrue Anne Sophie Gamborg.

Hold ferie midt i et computerspil
Formålet med Marsk Stig-spillet er skabe mersalg og øge kendskabet til godset og dets fødevarer på en sjov og lærerig måde. Ifølge de seks studerende, der har udtænkt konceptet, vil det kunne øge omsætningen med 20 pct.

På emballagen på godsets produkter vil der fx være koder til brug i computerspillet. Når man køber eksempelvis en fasanspegepølse fra Møllerup, får man adgang til koderne på samme vis, som når man optjener Disney-kort eller mærker i dagligvarebutikkerne. Koderne giver adgang til en ny hjelm, en rustning eller nye liv, og på den måde videreudvikler man spillet.

”Spillet skaber indlæring omkring madlavning og viden om, hvordan man gebærdede sig i middelalderen på Marsk Stigs gamle borg. Man kan fx lære, hvordan man holder fest i Riddersalen, fodrer sin hest, laver ridderturnering, laver fasanspegepølser i køkkenet - kun fantasien sætter grænser. Spillet vil foregå på godset og der vil derfor blive skabt et kendskab, som man vil kunne genopdage i virkeligheden, når man besøger os. Tænk at holde ferie midt i et computerspil,” siger Anne Sophie Gamborg.

Presset til det yderste
De studerende havde 48 timer til at løse opgaven i. De arbejdede gruppevis og hver gruppe bestod af forskellige fagligheder – markedsføringsøkonomer arbejdede fx sammen med jordbrugsteknologer, multimediedesignere og datamatikere.

”Der kom mange ideer med potentiale, som giver inspiration til at komme videre. Vi har ikke et udviklingsbudget med råd til 30 konsulenter, så derfor er det meget givende for en mindre virksomhed som vores at få hjælp fra unge, kreative mennesker med en anden baggrund end vores,” siger Anne Sophie Gamborg, der havde taget sin søn Christoffer Gamborg med til innovationsforløbet Eksperter i teams på Erhvervsakademi Aarhus