Møllerup Gods skaber nyt fødevarekoncept

Godsejerfamilien Gamborg fra Møllerup Gods på Djursland, skaber et helt nyt fødevarekoncept, med afsæt i bæredygtighed og godsets spændende historie. Dermed rammer godset ind i tidens trend med fokus på lokale varer og varer med en særlig historie.

Møllerup Gods, kendt fra TV serien ’Godsejerne’, har en lang og spændende historie, som fødevarekonceptet vil være med til at formidle. ”Det er et rigtig spændende projekt, og et nyt forretningsben under Møllerup Gods, hvor vi vil etablere Møllerup som et brand. Jeg ser meget frem til, at vi kommer ud med et stærkt fødevarekoncept, der brander Møllerup og bygger på de historiske muligheder Møllerup har,” siger landmand Anne Sophie Gamborg, der ejer Møllerup Gods sammen med sin mand Stig Gamborg.

Henrik Rendbøll er derfor pr 1. maj tiltrådt som direktør i Møllerup Gods med ansvar for Møllerup Brands. ”Vi blev introduceret til Henrik via vort fælles netværk, og efter en indledende snak, er vi helt overbevist om, at Henrik med hans baggrund fra bl.a. AgroTech og SuperGros samt hans store viden om koncept- og produktudvikling er det helt rigtige match for os, og at vi sammen kan skabe den synergi, der sikrer konceptet succes” siger Anne Sophie Gamborg.

Henrik Rendbøll ser frem til de nye udfordringer og vil i den første periode prioritere at udvikle rammerne for fødevarekonceptet og kortlægge afsætningsmulighederne. ”Jeg ser frem til at komme i gang med arbejdet. Opbygningen af konceptet og produkter helt fra bunden af, og med de elementer det nu indebærer. Det er unikt, og noget man ikke får lov til mange gange i sin karriere, og så i Møllerups Gods’ enestående omgivelser,” siger Henrik Rendbøll, som allerede er i fuld gang med planlægningen af Møllerup Gods’ nye fødevaresatsning. ”Sideløbende med konceptarbejdet undersøger jeg, hvilke afsætningskanaler vi kan bruge til at nå forbrugerne” siger Henrik Rendbøll, og fortsætter ”Der er en del detailkæder, som jeg vurderer kunne være interessante samarbejdspartnere for os”.

I udviklingen af fødevarekonceptet samarbejder Møllerup Gods blandt andre med museumsinspektør Bettina Buhl fra Dansk Landbrugsmuseum. Bettina Buhl forsker i danskernes madvaner fra oldtiden og til i dag, og er kendt fra både radio og TV, ”Møllerup Gods har en lang og enestående historie, som vi kan hjælpe dem med at få afspejlet i deres produkter.” siger Bettina Buhl, som glæder sig over samarbejdet med Møllerup Gods. 

”Bettina har en utrolig stor viden, som helt sikkert vil hjælpe os til at få nogle spændende produkter på banen. Mange af de fødevarer, der er blevet anvendt tidligere er desværre glemt af de fleste i dag, men med vort samarbejde og fokus på godsets historie vil vi kunne genskabe nogle rigtig gode produkter.” siger Henrik Rendbøll.

Det er endnu ikke besluttet, hvilke produkter fødevarekonceptet kommer med, men med godsets historie i tankerne, er der en bred vifte af muligheder. ”Vi har mange muligheder, men jeg vil gerne vente med at låse mig fast på enkeltprodukter, indtil vi har afsætningskanalen på plads. Men ser vi på godsets historie, er udgangspunktet selvfølgelig Dansk og Nordisk. Sortimentsmæssigt ser jeg muligheder indenfor stort set alle kategorier” fortsætter Henrik Rendbøll.